Pytania i odpowiedzi

scroll

Pytania i odpowiedzi

FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Jeżeli szukasz dodatkowych informacji, to poniżej znajdziesz listę najczęściej zadawanych pytań.

Czy muszę być studentem, aby wziąć udział w programie?

Nie. Camp America oferuje 3 programy: Campower, Counsellor, Special Needs Counsellor

Aktywny status studenta wymagany jest tylko na programie Campower. Osoby, które nie studiują mogą wziąć udział w programie Counsellor lub Special Needs Counsellor.

Więcej informacji na temat naszych programów znajdziesz tutaj.

Czy jest ograniczenie wiekowe aby wziąć udział w programie Camp America?

Aby wyjechać na program Camp America, trzeba mieć ukończone 18 lat. Jeśli w chwili obecnej nie masz 18 lat, ale do dnia 1 czerwca 2024 roku będziesz już osobą pełnoletnią, możesz zgłosić się do programu już teraz.

W programie nie ma górnego ograniczenia wiekowego, szczególnie w oferowanym przez nas programie Counsellor, który nie wymaga statusu studenta. 

Natomiast w programie Campower mogą wziąć udział tylko osoby, które posiadają aktywny status studenta. 

Jaki poziom języka jest wymagany, aby wziąć udział w programie Camp America?

Na programie Campower język angielski musi być na poziomie co najmniej komunikatywnym, czyli takim, aby uczestnik mógł swobodnie porozumieć się podczas swojej pracy. Dodatkowo, wymagany jest status studenta. 

Program Counsellor oraz Special Needs Counsellor wymagają znajomości języka angielskiego na poziomie średnio-zaawansowanym, ze względu na to, że jest to praca z dziećmi. W przypadku tych programów nie jest wymagany status studenta. 

Co zawarte jest w koszcie programu Camp America?

W opłacie programowej zagwarantowane są: 

  • bilety lotnicze w obie strony 
  • zakwaterowanie oraz wyżywienie podczas pracy na campie 
  • pokrycie kosztów leczenia przez cały okres trwania programu – również podczas podróży po USA 
  • pomoc ze strony naszego biura w Polsce i w USA na każdym etapie rekrutacji – od wstępnej aplikacji po bezpieczny powrót do domu 
  • skuteczne pośrednictwo w uzyskaniu wizy J-1, która wymagana jest, aby legalnie pracować i przebywać w Stanach Zjednoczonych. 

Dodatkowe koszty, niewliczone w opłatę programową to: 

  • uzyskanie zaświadczenia o niekaralności wraz z załącznikiem wielojęzycznym (ok. 40 zł) 
  • opłata za rozpatrzenie wniosku o wizę J-1 (obecnie 185 USD) 

Każdy uczestnik za swoją pracę na campie otrzymuje kieszonkowe, zależne od rodzaju wykonywanej pracy oraz rodzaju campu.

Jak długo trwa program Camp America?

Program Camp America trwa około 3 miesiące i odbywa się w okresie wakacyjnym, od czerwca do września.

Praca na campie trwa minimum 9 tygodni, a po jej zakończeniu każdy uczestnik ma czas na podróżowanie, który wynosi zazwyczaj 30 dni. Jednak to uczestnik decyduje, ile dni czy tygodni chce spędzić na podróżowaniu.

Wyjazdy na program rozpoczynają się w maju, a kończą się w czerwcu. Ostateczna data dostępności do wylotu do USA to 30 czerwca.

Czym jest camp?

Camp to amerykański odpowiednik polskich kolonii letnich, obozów harcerskich czy sportowych. Campy działają głównie przez 2-3 miesiące w okresie letnim, a uczestnicy programu Camp America pracują na nich przez minimum 9 tygodni.

Jakie są rodzaje campów w USA?

W USA wyróżnia się kilka rodzajów oraz typów campów, na których można podjąć wakacyjną pracę: 

  • Day camp – to odpowiednik tzw. półkolonii, gdzie dzieci spędzają czas w ciągu dnia I mają zapewnioną opiekę oraz zajęcia rekreacyjne podczas przerwy wakacyjnej czy szkolnej. Day camps charakteryzują się tym, że dzieci przyjeżdzają rano, spędzają cały dzień na campie, zaś wieczorem wracają do swoich domów.
  • Overnight camp – to miejsce, które dysponuje podobnym lub tym samym programem zajęć co półkolonie, jednak różnicą jest przyjazd dzieci lub młodzieży na dłuższy okres, np. na tydzień lub więcej. Uczestnicy nocują na campie, dzięki czemu mogą łatwiej zbudować silne przyjaźnie i poczucie wspólnoty.
  • Campy prywatne – wiele z nich jest własnością osób prywatnych lub rodzin. Te obozy letnie są miejscami zamieszkania, wypełnionymi różnymi udogodnieniami i atrakcjami. – Campy dla skautów – są odpowiednikiem polskich obozów harcerskich, zapewniają prawdziwe, rustykalne doświadczenie, skupiając się na życiu na świeżym powietrzu, w tym gotowaniu na zewnątrz, biwakowaniu i pieszych wędrówkach.
  • Campy religijne – to obozy, często o charakterze chrześcijańskim lub żydowskim, które bazują na wierzeniach religijnych. Zapewniają dzieciom letnie doświadczenia wakacyjne, podobne do tradycyjnych obozów, ale wzbogacone o elementy związane z ich wiarą i duchowością.
  • Campy Special Needs – to obozy stworzone specjalnie dla dzieci i dorosłych o różnych potrzebach – od trudności w nauce, przez wyzwania emocjonalne i fizyczne, aż po niepełnosprawności intelektualne. Celem takich campów jest zapewnienie uczestnikom możliwości rozwoju i wypoczynku w przyjaznym, życzliwym i wspierającym otoczeniu.
  • Campy Under-served community – dofinansowywane są ze strony organizacji charytatywnych lub agencji w USA, dzięki czemu wiele dzieci pochodzących z miejskich, ubogich rodzin lub domów dziecka ma możliwość spędzenia czasu na koloniach letnich.
Jaką pracę można wykonywać na campie?

Camp America oferuje 3 programy: Campower, Counsellor, Special Needs Counsellor.

Campower to praca polegająca na pomaganiu w prawidłowym funkcjonowaniu campu, na przykład w kuchni, pralni lub wykonując prace konserwacyjne.

Counsellor to praca w charakterze wychowawcy kolonijnego lub opiekuna grupy, a także instruktora różnych aktywności, takich jak jazda konna, ratownik wodny, pływanie, sporty wodne, gry zespołowe, wspinaczka, prace artystyczne/plastyczne i wiele innych.

Dowiedz się jakie stanowiska pracy oferują campy w USA.

Czym jest program Campower?

Campower to praca polegająca na pomaganiu w prawidłowym funkcjonowaniu campu, na przykład w kuchni, pralni lub wykonując prace konserwacyjne. Aby wziąć udział w programie Campower, aplikant musi posiadać aktywny status studenta.

Przykładowe stanowiska pracy w ramach programu Campower: 

  • kitchen staff (pracownik kuchni) 
  • general maintenence, groundskeeper (osoba, dbająca o ośrodek od strony technicznej) 
  • laundry assistant (pracownik pralni) 
  • housekeeper (osoba, dbająca o utrzymanie czystości) 
Czym zajmuje się Counsellor?

Counsellor to opiekun kolonijny lub instruktor aktywności, na przykład sportowych i artystycznych, ale nie tylko. 

Zadaniem counsellora jest przede wszystkim zapewnienie dzieciom bezpiecznych wakacji, podczas których będą się dobrze bawiły i czuły się komfortowo. 

Przykładowe stanowiska pracy w ramach programu Counsellor: 

  • general counsellor (wychowawca grupy) 
  • lifeguard (ratownik) 
  • horse-riding instructor (instruktor jazdy konnej) 
  • water sports/sailing instructor (instruktor sportów wodnych/żeglarstwa) 
  • arts&crafts instructor (nauczyciel zajęć plastycznych) 
  • wall/rock climbing (instruktor wspinaczki) 
  • tennis instructor (instruktor tenisa) 
  • i wiele innych!
Czy mogę samodzielnie wybrać camp i jego lokalizację?

Każda aplikacja jest udostępniana dyrektorom wszystkich campów w całych Stanach Zjednoczonych. Ofertę pracy przesyła dyrektor bezpośrednio do aplikanta. Każdy aplikant samodzielnie decyduje, czy chce przyjąć daną ofertę, czy chce czekać na kolejne. Samodzielne wybranie campu oraz jego lokalizacji możliwe jest tylko poprzez udział w Targach Pracy Camp America, które odbywają się co roku w okolicach stycznia-lutego. Podczas takiego wydarzenia, każdy uczestnik ma możliwość porozmawiania z dowolną liczbą dyrektorów campów i podjęcia decyzji, gdzie chce spędzić najbliższe wakacje. W sezonie 2024 Targi Pracy będą miały miejsce 4 lutego 2024 w Warszawie. Więcej informacji pojawi się wkrótce na naszych mediach społecznościowych.

Dowiedz się więcej na temat lokalizacji campów w USA.

Dlaczego opłaty w programach Camp America są tak niewielkie?

W pierwszej fazie programu koszty Twojego uczestnictwa ponosi Amerykański Instytut Studiów Zagranicznych (AIFS Inc.), organizacja edukacyjna funkcjonująca w sposób zbliżony do non-profit i dzięki temu dysponująca środkami na pokrycie tych kosztów. Po ukończeniu przez Ciebie podstawowej części programu większość tych kosztów Camp America zwraca AIFS z opłat wnoszonych przez ośrodki biorące udział w programie. Pozostałe opłaty, związane głównie z pomocą przy uzyskaniu wizy USA, wnosisz Ty (szczegóły w sekcjach „opłaty” umieszczonych przy opisach programów) – a że są niewielkie, pozostaje się tylko cieszyć!

Czym różni się Camp America od klasycznego programu "work and travel"?
  • Camp America wymaga trzykrotnie mniejszej inwestycji w wyjazd – oznacza to, że z Camp America nie ponosisz niepotrzebnego ryzyka finansowego – ani Ty, ani Twoi rodzice.
  • Camp America gwarantuje, że Twoje miejsce pracy czeka na Ciebie, a Twój pracodawca nie zrezygnuje z zatrudnienia Cię, gdy pojawisz się na miejscu. Ta świadomość bardzo odstresowuje!
  • Przedstawiciele Camp America odbierają Cię z lotniska w Nowym Jorku (jeżeli tam przylatujesz). Następnie zapewniamy Ci nocleg oraz wyżywienie w hotelu Doubletree By Hilton Fairfield Hotel & Suites i dbamy o to, abyś następnego dnia bez przeszkód dotarł na camp. UWAGA – informacje te nie dotyczą uczestników wyjeżdżających w sezonie 2022/2023 i 2023/2024. Z uwagi na niedawną pandemię Covid-19 zakwaterowywanie uczestników w hotelu zostało wstrzymane do odwołania.
  • Camp America zawsze gwarantuje Ci minimalną wypłatę, tzw. sumę gwarantowaną. Z góry wiesz, ile – co najmniej – zarobisz. Dzięki temu wiesz, że na pewno nie wrócisz do Polski z długiem.
  • Z Camp America naprawdę zarabiasz na podróże po USA! Wystarczy wziąć kalkulator i zsumować koszty oraz zyski po 9-ciu tygodniach pracy. Camp America to chyba jedyny program, w którym po 9 tygodniach już jesteś „do przodu”!
  • Camp America dostosowuje datę lotu, ew. pobytu w Nowym Jorku (na koszt Camp America) i orientation do potrzeb Twojego pracodawcy. Nie musisz się więc martwić o „kwestie techniczne”. Camp America robi to za Ciebie!
  • Camp America nie jest pośrednikiem ani agentem nieznanej Ci fundacji.  Camp America działa po obu stronach Atlantyku i jest zawsze tam, gdzie Ty. Dlatego Camp America odpowiada w pełni za to, co robi. Nie musisz więc obawiać się umów pośrednictwa pisanych „małym druczkiem” – podpisujesz umowę bezpośrednio z faktycznym organizatorem programu.
  • Camp America gwarantuje pokrycie kosztów trzech posiłków dziennie i zakwaterowania podczas pracy. Pieniądze zarobione są więc w całości Twoje.
  • Camp America ma już ponad 50 lat doświadczenia w organizacji wyjazdów do USA. Większość agentów w Polsce nie działa nawet jednej czwartej tego okresu. Oznacza to zaś, że jedziesz z organizacją, która nauczyła się najwięcej i najwięcej umie. Zwłaszcza zaś potrafi Ci pomóc, gdy tego potrzebujesz. Co więcej, dzięki wsparciu AIFS, posiada na to środki. Dobrze jest wyjeżdżać za granicę, wiedząc, że jest ktoś, kto w każdej chwili chce i potrafi Cię wspierać.
  • Camp America posługuje się zasadą „Fair Play” i nie jest organizacją nastawioną na zysk. Wszelkie środki pozostające do dyspozycji Camp America po sezonie są reinwestowane w program, dlatego też z roku na rok program jest coraz lepszy! Jednocześnie zaś, nie musisz obawiać się, że „dla zysku” zostaniesz wyprowadzony w pole.
  • Camp America to doświadczenie niesamowitych kontaktów międzyludzkich. Będąc na obozie letnim czujesz się jak na koloniach! Tego typu kontaktów nie da się nawiązać w żadnej innej pracy. Żadnego chyba miejsca pracy nie opuszcza się też ze łzami w oczach…  a koniec campu to właśnie prawdziwy „wyciskacz łez”, dlatego tak wielu uczestników Camp America powraca na swój camp w kolejne wakacje.
  • Camp America jest programem powszechnie naśladowanym. Dowodem na to są choćby niezliczone strony internetowe, na których znajdują się sformułowania, slogany, struktury a nawet zdjęcia żywcem przeniesione ze stron Camp America… choć to kradzież intelektualna, to jednak dość miła… Dla Ciebie ważne jest jednak przede wszystkim to, że jedziesz z programem wzorcowym!
Dlaczego Camp America uważany jest za najbardziej opłacalny krótkoterminowy program wakacyjny?

Wystarczy wziąć kalkulator i podsumować wszystkie koszty związane z wyjazdem, a następnie odjąć je od kwoty kieszonkowego. Uzyskana kwota netto – czyli rzeczywisty zysk – jest o wiele większa niż w dowolnym typowym programie „Work and Travel” po 9 tygodniach pracy. Przede wszystkim zaś nie jest to kwota ujemna! Z Camp America zawsze wychodzisz na plus i nigdy nie wracasz do domu z długiem. Kilka tygodni pracy w Stanach jeszcze nikogo nie uczyniło milionerem, natomiast istotne jest, aby nie ponosić strat związanych z samym uczestnicwem w programie. Taką możliwość daje wyjazd tylko z Camp America.

Nie mam jeszcze ukończonych 18 lat - czy mogę wziąć udział w programie?

Wymagania wizowe odnośnie Camp America są następujące: uczestnik musi mieć w dniu 1 czerwca (w roku w którym wyjeżdża do USA) ukończone 18 lat oraz w przypadku programu Campower powinien być studentem uczelni wyższej. Jeżeli jeszcze nie jesteś pełnoletni, nie martw się – najlepsze dopiero przed Tobą!

Czy mogę pojechać na ten sam Camp razem z koleżanką/kolegą/bratem/siostrą?

Odpowiedź brzmi: teoretycznie tak. Praktycznie jednak – bardzo odradzamy tę opcję! Pozornie wydaje się ona atrakcyjna, bo „razem raźniej” itd. itp. – jednak skutkiem może być nieudany wyjazd lub pozostanie w domu. A oto przyczyny:

Dyrektorzy ośrodków z wielu względów niechętnie akceptują „podwójne zgłoszenia”, zwłaszcza, gdy nie mają okazji poznać obydwu osób osobiście. W związku z tym zgłoszenie opatrzone adnotacją „Chcę wyjechać razem z kolegą Iksińskim” cyrkuluje w systemie w nieskończoność, odrzucane po kolei przez wszystkich potencjalnie zainteresowanych pracodawców. Dyrektorzy campów rzadko zgadzają się na przyjazd dwóch osób zgłoszonych razem, ponieważ, po pierwsze, często mają do zaoferowania tylko jedno stanowisko dla danego profilu umiejętności. Mają ponadto obawy: „Co będzie, jeśli jedna osoba zechce nagle wracać do domu – czy druga nie podąży za nią i nie stracę dwóch pracowników naraz? I co ja wtedy zrobię?” Po trzecie – dwie „przyjaciółki-nierozłączki” (lub dwóch „nierozłącznych przyjaciół”) zazwyczaj ciągle trzymają się razem, izolując się w ten sposób zarówno od innych osób z grupy Camp America, jak również od Amerykanów – z tego prostego względu, że czas spędzają głównie ze sobą. Nie jest to więc właściwa „wymiana kulturalna”. Po czwarte – na pewno nie poprawią w ten sposób angielskiego. Po piąte zaś – na campie jest zazwyczaj tylu ludzi, że nowych przyjaciół znajdziemy pod dostatkiem, warto więc zawierać jak najwięcej nowych znajomości, nie trzymając się kurczowo dotychczasowych.

Możliwość zorganizowania sobie „wyjazdu razem z kolegą” teoretycznie istnieje na targach Camp America (terminy ogłaszane są na stronie www.campamerica.pl) – tam bowiem dyrektorzy campów mogą poznać Was osobiście i być może któryś z nich stwierdzi, że zatrudnienie dwóch osób naraz na jego campie nie będzie obarczone wielkim ryzykiem. Jednak oczywiście nie ma gwarancji, że któryś z dyrektorów na taką opcję przystanie. Z naszych doświadczeń wynika zaś, że obstawanie przy „podwójnym zgłoszeniu” po prostu się nie opłaca: zmniejsza to znacznie szanse na wyjazd w ogóle, na miejscu ogranicza kontakt z żywym językiem angielskim (jako że z kolegą rozmawia się przecież po polsku, spędza z nim większość wolnego czasu itd.), w pewnym sensie ogranicza samodzielność i wolność osobistą (no bo „nie wypada” kolegi nie zabierać wszędzie ze sobą, albo też „wypada” chodzić tam i robić to, co kolega:) oraz zmniejsza szanse na integrację i pogłębianie kontaktów z nowymi ludźmi. A przecież po to właśnie jest Camp America! Nasz program zapewnia Ci dobrze zorganizowane i bezpieczne wakacje w USA, w związku z czym dodatkowy „opiekun” lub „towarzyszka” z Polski po prostu nie są Ci potrzebni. Na campie zaś poznasz mnóstwo nowych osób, z których wiele stanie się Twoimi przyjaciółmi na całe życie.

Czy mój angielski naprawdę musi być aż tak dobry? Znam ludzi, którzy w Stanach mieszkają od wielu lat, a mówią gorzej ode mnie..

Twój angielski powinien być komunikatywny i w miarę płynny, przede wszystkim po to, abyś miał fajne wakacje i mógł w pełni skorzystać z dobrodziejstw programu wymiany kulturalnej. Dobry angielski będzie Ci potrzebny w wielu miejscach: przy czytaniu i wypełnianiu wszelkiego rodzaju dokumentów i formularzy, zadawaniu ew. pytań pracownikom Camp America w USA, rozmowach z dyrektorem ośrodka, bezpośrednim przełożonym, współpracownikami, przy organizowaniu podróży po campie, transportu, załatwianiu noclegów, zakupach, w kinie, na ulicy… po prostu wszędzie! Ucz się więc intensywnie – wymaga tego zarówno Twoje dobre samopoczucie, jak i po prostu względy bezpieczeństwa. Twój Konsultant poinformuje Cię, jeżeli stwierdzi, że poziom znajomości języka angielskiego może stanowić przeszkodę w Twoim bezpiecznym uczestnictwie w programie. Dlatego też rozmowa konsultacyjna powinna zostać przeprowadzona w języku angielskim. Dla orientacji: idealny poziom znajomości angielskiego to poziom First Certificate lub wyższy, nie powinien zaś być niższy niż odpowiadający 6 semestrom (ok. 300 godzinom) nauki. Zalecamy uczestniczenie w kursach angielskiego w szkołach o ustalonych standardach, specjalizujących się w przygotowaniu do egzaminów FCE/CAE.

Czy mogę wybrać sobie rejon Stanów Zjednoczonych, do którego miałbym pojechać?

Teoretycznie tak, ale absolutnie nie warto! Podobnie jak przy „podwójnym zgłoszeniu” znacznie zmniejsza to szanse na wyjazd. Przyczyna jest prosta: w wybranym przez Ciebie rejonie może akurat nie być ośrodka zainteresowanego Twoim zgłoszeniem. Często okazuje się również, że jadąc w miejsce wyglądające z pozoru „zwyczajnie” odkrywamy w nim, ku swojemu zaskoczeniu, rzeczy tak niezwykłe, że (jak to bywa w przypadku bardzo wielu uczestników programu) chcemy powracać tam co roku! Dotyczy to zwłaszcza stanów wschodnich (New York, Pennsylvania, Connecticut, Massachusetts i inne stany „Nowej Anglii”). Radzimy więc w kwestii wyboru miejsca zdać się całkowicie na Camp America – gwarantuje to najlepsze dopasowanie potrzeb ośrodka do zdolności i umiejętności uczestnika.

Możliwość wyboru miejsca pracy jest jednak, oczywiście, dostępna na targach Camp America. Informacje o targach znajdują się na stronie głównej www.campamerica.pl. Nigdy jednak nie należy wstrzymywać przez to swojego zgłoszenia do programu – zgłoś się jak najwcześniej, potem ewentualnie przyjdź na targi!

Jakie są szanse wyjazdu na camp?

Do Camp America co roku zgłasza się o wiele więcej osób niż wynosi liczba dostępnych miejsc. Dlatego statystycznie największe szanse na wyjazd mają te osoby, które zgłaszają się wcześnie (październik, listopad, grudzień). Nie oznacza to jednak, że w jakimkolwiek przypadku można z góry powiedzieć, czy dana osoba dostanie miejsce czy nie. Może się bowiem zdarzyć, iż przez cały sezon nie znajdzie się ani jeden camp zainteresowany zgłoszeniem dokonanym w listopadzie, i odwrotnie – zgłoszenie dokonane w marcu może znaleźć chętny camp w przeciągu kilku dni. Zależy to od wielu czynników, nie tylko od ilości dostępnych miejsc – w tym przede wszystkim od jakości samego zgłoszenia, jak również zadeklarowanych rodzajów prac, których osoba zgłaszająca się może się podjąć, doświadczenia i załączonych referencji. Statystyki pokazują, że osoby zgłoszone wcześnie dostają się na program prawie w 100%, natomiast zgłoszone późno – w ok. 60-70%. Zależność ta jednak nie jest prosta, proces rekrutacji jest bowiem bardzo złożony, wymagający współdziałania wielu osób, w tym oczywiście dyrektorów samych obozów, od których przede wszystkim zależy, czy dana osoba uzyska upragnione miejsce.

Nie mogę pracować aż 9 tygodni - czy mogę się zgłosić do programu?

Camp America zobowiązany jest do przyjmowania jedynie kandydatów, którzy od momentu przylotu do USA mogą pracować przez co najmniej 9 tygodni. Zdarzają się, co prawda, ośrodki, w których praca trwa o 1-2 tygodnie krócej, jest to jednak sytuacja raczej rzadka. Campy z reguły kończą działalność pod koniec sierpnia – na podróże zostaje więc co najmniej miesiąc! Na targach Camp America można niekiedy negocjować wcześniejszą datę opuszczenia campu, wiąże się to jednak z reguły z proporcjonalnym zmniejszeniem kieszonkowego.

Mogę wyjechać dopiero w lipcu - czy jest sens żebym się zgłaszał?

Ostateczna data dostępności, jaką można wybrać w aplikacji to 30 czerwca. 99,9% campów rozpoczyna swój sezon właśnie w czerwcu, w związku z czym szanse na wyjazd z lipcową datą wylotu są bliskie zeru. W rzadkich przypadkach, na specjalne życzenie campu, uczestnik może lecieć w późniejszym terminie i wówczas koszty pokrywane są przez Camp America. Teoretycznie możesz spróbować negocjowania daty przylotu na camp bezpośrednio z dyrektorem ośrodka na targach Camp America, ale trudno stwierdzić, czy przyniesie to jakikolwiek efekt. Polecamy Ci po prostu podejście do egzaminów w terminach zerowych – chętnie wesprzemy Twoje starania odpowiednim pismem do Twojego Dziekana.

Nie znam jeszcze terminów moich egzaminów w czerwcu - jaką datę dostępności mam podać?

Podaj datę najbardziej prawdopodobną, najlepiej w okolicach 20-25 czerwca. Jeżeli później okaże się, że egzaminy będziesz zdawać wcześniej, najprawdopodobniej będziemy w stanie zmienić Twoją datę dostępności na wcześniejszą i zwiększyć w ten sposób Twoje szanse na wyjazd. W każdym przypadku staraj się więc o jak najwcześniejsze terminy egzaminów, najlepiej zerowe!

Dowiedz się jak przesunąć termin sesji egzaminacyjnej na wcześniejszy termin i wyjechać na program do USA.

Mam pewną złożoną osobistą kwestię, związaną z wyjazdem - do kogo mogę się zgłosić?

Jeżeli Twój Konsultant nie czuje się kompetentny w Twojej sprawie, w godzinach 10.00 – 17.00 w dni powszednie możesz skontaktować się telefonicznie z biurem AIFS w Warszawie (tel. 22 101 00 22). Do tych celów służy ponadto adres help.campamerica@aifs.pl.

Wybierz swojego konsultanta.

W okolicy mojego miejsca zamieszkania nie ma żadnego konsultanta Camp America - co mam robić?

Zgłoś się do konsultanta najbliższego geograficznie i umów się z nim np. na weekend! A tak poza tym, może to być dla Ciebie dobry znak: oznacza to bowiem, że po powrocie z USA, zaakceptowaniu Twojej kandydatury i odpowiednim przeszkoleniu, jedynym konsultantem Camp America w Twoim mieście będziesz mógł zostać właśnie Ty!

Nie mogę zdobyć dwóch referencji - czy może napisać je kolega?

Zgodnie z założeniami programu, wymagane są dwie referencje wyłącznie od osób, z którymi jesteś/byłeś w relacji profesjonalnej przez co najmniej 4-5 miesięcy (jeżeli jest to właśnie tak krótki okres to powinna to być intensywna relacja profesjonalna np. 4-5 dni w tygodniu). Może to być nauczyciel, trener, pracodawca (sezonowy lub stały) lub inny przełożony, np. w organizacji lub klubie. Referencja nie może być starsza niż 24 miesiące. W jej treści powinna znajdować się opinia osoby wystawiającej na temat Twoich umiejętności (zawodowych, interpersonalnych bądź akademickich) oraz zdolności do uczestnictwa w programie wymiany kulturalnej.

Czy referencja z opieki nad dziećmi ("babysitting") jest akceptowalna?

Jeżeli była to opieka trwająca przez dłuższy czas (kilka lat), i jeżeli zajmowałaś(eś) się dziećmi regularnie, będzie to miało pewne znaczenie, aczkolwiek generalnie referencje tego typu uważa się za towarzyszące, obok dwóch referencji głównych.

Jak długo czeka się na przyjęcie do programu?

Od chwili otrzymania przez nas pełnego zestawu dokumentów od kandydata staramy się dać odpowiedź w przeciągu 8-12 tygodni, zależnie od miesiąca, w którym dokumenty zostały złożone. Swój status możesz sprawdzać na bieżąco na swoim koncie pod adresem https://mycampamerica.com .

Istnieją przypadki (dość rzadkie, ale jednak) oczekiwania dłuższego niż 12 tygodni. Nie oznacza to jednak automatycznie, że miejsce na campie już się nie znajdzie. Wręcz przeciwnie! Zdarza się, że dużo miejsc pracy przyznawanych jest niespodziewanie w ostatnich dniach czerwca, a nawet w lipcu. Wynika to z faktu, że niektóre campy wstrzymują się z zatrudnianiem do ostatniej chwili, albo też w ostatniej chwili dowiadują się, że oczekiwany pracownik nie przyjedzie, np. z powodu choroby – i wówczas dochodzi do tzw. „last-minute placements”. Dlatego też według regulaminu Camp America miejsce poszukiwane jest do 30 czerwca i samowolna rezygnacja z programu przed tym terminem (nieuzasadniona medycznie) oznacza utratę wniesionych opłat.

Przed końcem czerwca, jeśli Camp America widzi jeszcze szansę na uzyskanie miejsc dla większej grupy ludzi, następuje kontakt telefoniczny z wybranymi osobami, z zapytaniem, czy chcą czekać dłużej niż do 30 czerwca. Jeżeli tak, ustalany jest nowy indywidualny termin oczekiwania dla każdej z tych osób (na przykład 10 lipca). Od tej pory nowo ustalony termin jest wiążący tak samo, jak wcześniej data 30 czerwca – tzn. nie można zrezygnować z programu przed tym terminem bez utraty wniesionych opłat. Po upływie nowo ustalonego terminu, jeśli miejsce pracy nie znajdzie się, opłaty (bez pierwszej, bezzwrotnej raty 199 PLN) zostają uczestnikowi zwrócone.

Jak często będę miał dni wolne od pracy - i ile?

Camp America gwarantuje minimum 6 dni wolnych w okresie 9 tygodni pracy (camp), w przypadku dłuższych kontraktów uczestnik powinien ustalić to z dyrektorem ośrodka. W praktyce dzień wolny przyznawany jest zazwyczaj raz w tygodniu, za wyjątkiem tygodnia pierwszego i jednego/dwóch ostatnich. Dniem wolnym niekoniecznie jest niedziela – ze względu na rotacyjny system pracy ośrodek ustala dni wolne dla każdego uczestnika indywidualnie, często zaś pracownicy danego działu ustalają grafik po prostu pomiędzy sobą, za zgodą bezpośredniego przełożonego. Za zgodą tegoż przełożonego dni wolnych może oczywiście być więcej, z pewnością jednak dążyć się będzie do sprawiedliwego podziału pracy.

Ile godzin dziennie, zgodnie z amerykańskim prawem pracy, może maksymalnie pracować uczestnik programu Camp America?

W kontraście do europejskich „kodeksów pracy”, amerykańskie prawo pracy nie wyznacza maksymalnej liczby godzin pracy, ani dziennie ani tygodniowo, o ile tylko pracownik ma ukończone 16 lat. Innymi słowy, liczba godzin pracy zależna jest wyłącznie od bieżących ustaleń pomiędzy pracownikiem i jego bezpośrednim pracodawcą. Zainteresowanych amerykańskim prawem pracy zachęcamy do odwiedzenia strony Amerykańskiego Ministerstwa Pracy (Department of Labour) – www.dol.gov – gdzie na dole strony znajduje się link do sekcji najczęściej zadawanych pytań („Frequently asked questions”).

Prawo to odnosi się oczywiście w takim samym stopniu do uczestników programu Camp America – pracują bowiem u amerykańskich pracodawców, na terenie USA, w ramach wizy przyznanej przez rząd amerykański. W związku z tym liczba godzin pracy jest w elastyczny sposób ustalana przez camp. Zasadniczo każdy camp informuje uczestnika o orientacyjnej liczbie godzin pracy, zanim uczestnik się na nim pojawi, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień. Jednakże również we własnym interesie uczestnik powinien dowiedzieć się o orientacyjnej liczbie godzin pracy, najlepiej poprzez email wysłany do dyrektora campu. Camp America zaleca, aby maksymalna liczba godzin pracy Campowers nie przekraczała 55 godzin tygodniowo (tydzień pracy na obozie letnim jest 6-dniowy). Nie oznacza to jednak, że każdego dnia ma to być równe 10 godzin – mogą zdarzać się dni „dłuższe” i „krótsze”, co zależy od aktualnej sytuacji i potrzeb. Przykładowy rozkład godzin pracy na programach Counsellor i Campower podany jest w „Camp America Handbook”. Broszurę tę otrzymuje każdy uczestnik programu i powinien ją przed wyjazdem dokładnie przeczytać!

Kiedy otrzymam kieszonkowe?

Z reguły ostatniego dnia pobytu na campie, po ukończonej pracy i zdaniu pomieszczenia mieszkalnego. Wbrew pozorom jest to najlepszy moment na wypłatę, ponieważ właśnie w tym momencie pieniądze stają się najbardziej potrzebne – wychodzimy wówczas bowiem spod opiekuńczych skrzydeł naszego ośrodka i ruszamy w drogę! Dyrektorzy ośrodków zgadzają się niekiedy na wypłatę części kieszonkowego w trakcie pracy, nie mają jednak takiego obowiązku.

Co zrobić, gdy podczas pobytu zachoruję?

Jeżeli w Twojej ocenie jest to tylko niegroźne przeziębienie, zgłoś się do lekarza lub pielęgniarki na Twoim campie, powiedz, jakie masz objawy i zapytaj, czy możesz otrzymać odpowiednie leki. Camp może poprosić cię o uiszczenie opłaty za nie – zapytaj od razu, czy leki będą Cię kosztowały! Jeżeli opłata jest niższa niż 50 USD, prawdopodobnie nie warto uruchamiać w tym celu ubezpieczenia, biorąc pod uwagę 50 USD „deductible”. Zgłoś swój stan zdrowia do swojego bezpośredniego przełożonego oraz do dyrektora campu i poproś o chwilowe zwolnienie z obowiązków. Jeżeli pojawią się jakieś dodatkowe problemy – skontaktuj się z centralą w Stamford.

Jeżeli sprawa wymaga włączenia ubezpieczenia – skontaktuj się (lub poproś dyrektora campu, aby skontaktował się w Twoim imieniu) z centrum Camp America w Stamford – numer 1-800-727-8233 (bezpłatny, w godz. 9.00-17.00) i postępuj zgodnie z otrzymanymi instrukcjami. Poza godzinami pracy biura, w razie nagłego wypadku, dzwoń pod numer 1-877-714-8179 (organizacja „On Call International”, ściśle współpracująca z Camp America). Jeżeli masz kłopoty z dodzwonieniem się, a wypadek jest nagły i sprawa poważna, dzwoń do 24 HOURS EMERGENCY SERVICE tel.1-603-952-2660. Ten numer jest płatny. Przy zgłoszeniu podaj swoje nazwisko (zalecamy nauczyć się literować swoje nazwisko w języku angielskim).

Twoje telefony i rozmowy z centralą w Stamford i współpracującymi organizacjami mogą być protokołowane. Zawsze postępuj zgodnie z otrzymanymi instrukcjami.

Jeżeli jednak wydaje Ci się, że opieka medyczna, którą uzyskujesz, nie odpowiada Twoim potrzebom, koniecznie kontaktuj się w tej sprawie z centrum Camp America w Stamford. Zawsze zapisz sobie nazwisko i imię osoby, z którą rozmawiasz. W kluczowych dla Twojego zdrowia kwestiach postaraj się uzyskać od nas odpowiedź również drogą emailową, tak, aby przy ewentualnym wyjaśnianiu spraw pomiędzy lekarzem, placówką medyczną, Twoim campem i ubezpieczalnią (a niekiedy i rodziną) stanowisko i rola Camp America były całkowicie jasne i zrozumiałe.

W Twojej Umowie Uczestnictwa w programie wymiany kulturalnej znajdują się ważne zapisy dotyczące zakresu odpowiedzialności Camp America za działania dotyczące ochrony Twojego zdrowia. Camp America nie jest organizacją medyczną, decyzje więc o charakterze medycznym i pokrewnym, poza przypadkami opisanymi w Umowie, muszą być z konieczności podejmowane przez osoby do tego uprawnione – a więc lekarzy, profesjonalistów niezależnych od Camp America. Z tego względu Camp America nie może ponosić odpowiedzialności za ich decyzje, choć musi się do nich stosować. Dlatego tak ważny jest Twój kontakt ze Stamford w przypadku wątpliwości. W Umowie Uczestnictwa zwróć uwagę na punkty 18-25 oraz 27-32 (Umowa jest dostępna w sekcji „Jak wyjechać” w zakładce „Dokumenty”), a także dokładnie przeczytaj „Plan of Insurance” w „Participants Handbook”, stanowiący integralną część Twojej umowy.

Statystyki pokazują, iż zachorowania poważne u uczestników Camp America zdarzają się niezwykle rzadko, nieco częściej pojawiają się zwykłe przeziębienia (spowodowane zapewne zmianą klimatu) lub urazy podczas uprawiania sportów. Przeważająca większość uczestników spędza więc w USA zdrowe i wesołe wakacje, czego życzymy i Tobie!

Czy można palić papierosy / pić alkohol na campie?

Z uwagi na obecność dzieci, palenie, spożywanie alkoholu lub przebywanie pod jego wpływem na terenie campu jest wysoce niewskazane i może skończyć się utratą pracy. Niektóre campy dopuszczają palenie w miejscach do tego wyznaczonych – należy się o to spytać dyrektora campu. Ze względów zdrowotnych jednak, jak również finansowych (12-16 USD za paczkę), zalecamy wszystkim palaczom jak najszybsze rzucenie palenia i korzystanie ze świeżego powietrza w malowniczym zazwyczaj otoczeniu ośrodka.

Jakie będę mieć warunki zamieszkania na campie?

Uczestnicy programu, podobnie jak Amerykanie pracujący na campie lub dzieci przyjeżdżające na kolonie, mieszkają z reguły w prostych drewnianych domkach letniskowych, w kilkuosobowych pomieszczeniach zaopatrzonych w podstawowy węzeł sanitarny (prysznic, toaleta). Warunki te są typowe dla amerykańskiego obozu letniego i zbliżone do naszego obozu harcerskiego. Przykładowe zdjęcia („virtual tour”) takich pomieszczeń (ang. „cabins” lub „bunks”) można znaleźć na stronach internetowych niektórych campów, na przykład tutaj. Obozy harcerskie („scout camps”), jak również niektóre campy zamiast domków mogą oferować specjalne namioty mieszkalne, tzw. platform tents – zobacz tutaj. Dominują jednak drewniane domki. Uczestnicy sami dbają o czystość pomieszczeń i otoczenia domku. Warto przywieźć ciepły śpiwór, przydatny w sytuacjach, gdy camp nie może zapewnić odpowiedniej pościeli. Dotyczy to zwłaszcza osób mieszkających w „platform tents”. W sprawach związanych z warunkami zamieszkania należy zwracać się bezpośrednio do działu „maintenance” na campie lub do dyrektora. Warto dowiedzieć się przed wyjazdem, jakiego typu zakwaterowania mamy się spodziewać! Camp America, nie będąc właścicielem campów, nie ponosi odpowiedzialności za stan tych pomieszczeń. Staramy się jednak zwracać campom uwagę na kwestię zakwaterowania, ponieważ chcemy, aby podstawowe warunki zamieszkania na obozie letnim były spełnione. Prosimy więc o informacje, gdyby występowały jakieś problemy.

Co zrobić, jeżeli nie podoba mi się miejsce (camp), do którego mam jechać?

Aby odrzucić przyznane miejsce uczestnictwa („Placement”), powinno się mieć ku temu bardzo ważny powód. Przed podjęciem decyzji koniecznie skonsultuj ją z nami. Bywa bowiem często, że alternatywny „placement” znaleźć jest niezwykle trudno i w efekcie takiej decyzji można stracić możliwość udziału w programie. Zalecamy więc bardzo „trzymanie się” pierwszego otrzymanego miejsca – zostało ono wybrane specjalnie dla Ciebie z wielu istotnych względów, a chętnych do wyjazdu na Camp America jest zawsze o wiele więcej niż miejsc!

Co zrobić, jeśli po przyjeździe na camp nie podoba mi się?

Po przyjeździe na camp każdy uczestnik przechodzi okres aklimatyzacji do nowych warunków, zwany przez psychologów okresem „szoku kulturowego”. Trwa to z reguły około 2-3 tygodni. Dotyczyć to może również i Ciebie! Jest więc prawdopodobne, że pierwsze 2-3 tygodnie z jakichś względów nie będą odbierane przez ciebie jako łatwe i przyjemne. Praktyczna porada brzmi więc: jeżeli odczuwasz dyskomfort w związku z nowym otoczeniem, odczekaj wymieniony okres czasu, starając się stopniowo dostosować do warunków pracy, nowych znajomych i nowego miejsca. Patrz na swoje doświadczenia pozytywnie, pamiętając, że pobyt na campie trwa przecież tylko 9 tygodni! Jeżeli po trzech-czterech tygodniach nadal będziesz miał trudności z aklimatyzacją – porozmawiaj o tym z pracownikiem naszego biura w Stamford i poproś o pomoc lub poradę (tel. 1-203-517-0525 lub 1-866-222-2074). Pod żadnym pozorem  nie opuszczaj campu samowolnie – byłoby to bowiem równoznaczne z zerwaniem umowy z Camp America, a co za tym idzie – zgodnie z regulacjami rządu amerykańskiego – utratą wizy J-1, lotu powrotnego, ubezpieczenia oraz adnotacją w systemie SEVIS, uniemożliwiającą powtórny wyjazd do USA. Opisane problemy dotyczą jednak z reguły zaledwie kilku-kilkunastu osób z kilkunastu tysięcy, które biorą udział w programie. Szansa więc na to, że „nie zaaklimatyzujesz się”, jest po prostu jedna na tysiąc!

Czy dyrektor mojego campu może mnie zwolnić?

W przeciwieństwie do europejskich kodeksów pracy, zgodnie zaś z amerykańskim prawem pracy i zasadą „at-will employment”, dyrektor każdej amerykańskiej firmy ma prawo zrezygnować z zatrudnienia każdego pracownika w dowolnym momencie bez podania powodów. Pracownik zwalniany z pracy ma 15 minut na opuszczenie zakładu pracy wraz z rzeczami, które do niego należą. Pracodawca ma prawo wezwania policji, jeżeli pracownik odmawia opuszczenia terenu zakładu pracy. Cóż, taka jest Ameryka!

Powyższa zasada dotyczy również rezygnacji dyrektora campu z zatrudnienia pracownika już po podpisaniu kontraktu, ale jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Oznacza to, że nawet, jeśli otrzymasz placement, teoretycznie dyrektor campu może zrezygnować z zatrudnienia Ciebie nawet na dzień przed wylotem do USA! I to bez podania powodów. Niestety, ma do tego prawo, konstytucyjnie zagwarantowane. Na szczęście, statystycznie sytuacja taka zdarza się rzadziej niż raz w sezonie, tzn. wg dotychczasowych statystyk Camp America, mniej więcej raz na dwa lata jeden camp zmuszony był odmówić miejsca pracy osobom, które już zatrudnił. Przyczyny bywały różne – nagłe pogorszenie sytuacji ekonomicznej campu, konieczność zamknięcia części campu z przyczyn technicznych lub sanitarnych, atak żywiołów naturalnych niszczący infrastrukturę campu, pożar lub inna siła wyższa. Jeśli taka sytuacja wystąpi, Camp America w takiej sytuacji może (ale nie musi!) – dobrowolnie i na własne ryzyko – zagwarantować Ci miejsce pracy na campie w USA – oczywiście, na innym campie. Oznacza to, że Camp America będzie do skutku, zgodnie z umową, do 30 czerwca szukać miejsca na campie dla Ciebie, ale z tą różnicą, że gwarantuje, że koniec końców na pewno to miejsce znajdzie – prawdopodobnie przy pomocy specjalnych, „awaryjnych” procedur.  Należy jednak cały czas pamiętać, że Camp America – zgodnie z punktem 18a) Umowy Uczestnictwa – nie musi tego robić, ponieważ nie ponosi żadnej odpowiedzialności – ani moralnej, ani materialnej – za jakiekolwiek działania i decyzje dyrektorów campów. Wynika to stąd, iż campy są podmiotami niezależnymi od Camp America, dyrektorzy campów nie są pracownikami Camp America i po prostu nie ma możliwości bezpośredniego wpływu na ich decyzje. W szczególności, niekorzystne decyzje dyrektora campu nie uprawniają uczestnika do żądania odszkodowań, zwrotów opłat ani do żadnych innych roszczeń wobec Camp America. Takie roszczenia, zgodnie z punktem 18a) Umowy Uczestnictwa, uczestnik może kierować prywatnie i bezpośrednio do dyrektora campu.

Jeżeli jesteś już na campie i dyrektor campu zwolni cię, powinieneś – zgodnie z umową – w pierwszej kolejności niezwłocznie powiadomić telefonicznie biuro Camp America w Stamford o zaistniałej sytuacji. Telefon: 1 203 399 5409 (w godzinach pracy biura) lub 1 866 222 2074. Następnie – również zgodnie z umową – zobowiązany jesteś do postępowania zgodnie ze wskazówkami dawanymi Ci przez pracownika biura Camp America. Będziemy starali się pomóc Ci w zaistniałej sytuacji, ale możemy to robić tylko wówczas, gdy będzie możliwość utrzymywania z Tobą kontaktu. Pod żadnym pozorem nie działaj „na własną rękę” – może to, zgodnie z regulacjami rządu amerykańskiego, spowodować utratę wizy J-1, wraz z ubezpieczeniem i biletem powrotnym, oraz adnotacje w systemie SEVIS, uniemożliwiającą powtórny wyjazd do USA. Wobec dyrektora campu zachowaj się uprzejmie (jego referencje mogą się za chwilę okazać bardzo potrzebne!) i opuść camp w czasie przez niego wyznaczonym, ale najpierw koniecznie powiadom biuro Camp America o szczegółach sytuacji i postępuj zgodnie z uzyskanymi wskazówkami.

Wyżej opisana sytuacja zdarza się na szczęście bardzo rzadko (kilka do kilkunastu przypadków w ciągu sezonu), i powodowana jest głównie nierozważnie wywołanym przez uczestnika konfliktem z kierownictwem campu, związanym często z tzw. „postawą roszczeniową”, czasami zaś – naruszaniem zasad pracy lub współżycia społecznego na campie, często pod wpływem alkoholu. Jeżeli więc postępujesz rozsądnie, zgodnie z zasadami pracy i pobytu na campie, kulturalnie odnosząc się do swoich przełożonych, sytuacja taka po prostu nie będzie mogła wystąpić!

Czy muszę płacić podatki w USA?

Prosimy zapoznaj się z tekstem „Podatki w USA” (zamieszczonym również w sekcji „Jak wyjechać” > „Dokumenty”).

Czy muszę płacić podatki w Polsce?

Prosimy zapoznaj się z tekstem „Podatki w Polsce” (zamieszczonym również w sekcji „Jak wyjechać” > „Dokumenty”).

Pewien aspekt mojego pobytu na campie bardzo mi się nie podoba - co mam robić?

Jeżeli masz problemy związane z pobytem lub pracą na campie, kolejność postępowania jest następująca:

  • Porozmawiaj w uprzejmy, kulturalny, życzliwy sposób ze swoim bezpośrednim przełożonym. Nie przyjmuj „postawy roszczeniowej” i nie groź „konsekwencjami” – Amerykanie są u siebie i są w pełni świadomi swoich praw i obowiązków!
  • Jeżeli rozmowy z przełożonym nie przynoszą rezultatów, porozmawiaj z dyrektorem campu. Staraj się nie urazić tym faktem swojego bezpośredniego przełożonego, najlepiej uzgodnij to z nim, a w każdych warunkach zachowuj się taktownie i życzliwie wobec niego, dyrektora campu i wszelkich innych osób.
  • Jeżeli rozmowy z dyrektorem campu nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, skontaktuj się z biurem Camp America w Stamford (telefon: 1-800-727-8233 w godzinach pracy biura, lub 1-203-517-0525 ) i przedstaw swój problem. Dowiedz się, w jakim terminie i w jaki sposób Twój problem będzie rozwiązywany.
  • Jeżeli potrzebujesz dodatkowej pomocy – skontaktuj się z biurem w Warszawie (tel. 22 101 00 22 w godz. 10.00 – 17.00 czasu polskiego).

 

Przy tym wszystkim pamiętaj, że jesteś osobą dorosłą, w pełni odpowiedzialną za swoje postępowanie, w tym za umowy, które podpisujesz, i zobowiązania, które przyjmujesz. Telefony do rodziców przed wyczerpaniem ww. drogi postępowania mogą ich niepotrzebnie martwić. Twoi rodzice bowiem, będąc dość daleko od Ciebie, skłonni będą do wyolbrzymiania drobnych niekiedy problemów i emocjonalnego podchodzenia do zagadnień, które zupełnie tego nie wymagają. Pozwól im odetchnąć w wakacje, również i od Ciebie!

Mam rodzinę w USA - czy mogę zrezygnować z campu w trakcie pracy i spędzić resztę czasu z rodziną?

Rodziny odwiedzamy… oczywiście po campie!

Zgodnie z podpisaną przez Ciebie „Declaration of Intent” oraz punktem 12 „Conditions of Placement of Participation”, opuszczenie campu przed dniem określonym w zakładce „Placement” na Twoim profilu Camp America, jest równoznaczne z zerwaniem umowy z Camp America. Zgodnie z regulacjami rządu amerykańskiego oznacza to, że od tej pory Twój pobyt w USA jest nielegalny, bowiem w momencie zerwania umowy z organizatorem wiza J-1 traci ważność. Podlegasz więc od tej pory deportowaniu z USA (uwaga – na koszt własny!). Fakt utraty wizy J-1 zostaje automatycznie odnotowany w systemie SEVIS, co oznacza, że Twój powtórny wyjazd do USA w przyszłości, jak również najprawdopodobniej wyjazd Twojej najbliższej rodziny, będzie niemożliwy. Wraz z wizą tracisz również ubezpieczenie medyczne oraz bezpłatny bilet powrotny i wszelkie inne przywileje związane z uczestnictwem w programie. Wniosek jest prosty – pod żadnym pozorem nie opuszczaj campu na własną rękę! Jeżeli masz pytania lub potrzebujesz pomocy – dzwoń do biura Camp America w Stamford: 1-800-727-8233 (w godzinach pracy biura) lub 1-203-517-0525 .

Kto nie powinien brać udziału w programie Camp America?

Z przyczyn związanych z wizą J-1, w programie Campower mogą brać udział wyłącznie studenci uczelni wyższych. Każdy uczestnik programu musi być pełnoletni.

  • Ponadto, w programie nie powinny brać udziału osoby, które: znają angielski na poziomie niższym niż Upper-Intermediate (First Certificate), a więc takie osoby, które uczyły się angielskiego przez mniej niż 6 pełnych semestrów (300-400 godzin). Osoby takie mają z reguły poważne trudności w porozumiewaniu się z pracodawcą, jak również w telefonicznym kontaktowaniu się z centralą Camp America w Stamford, nadto zaś nie rozumieją w pełni tekstów zawartych w podpisywanych umowach oraz materiałach informacyjnych. Może to powodować różnorodne problemy, włącznie z utratą pracy i koniecznością odesłania uczestnika do domu.
  • zainteresowane są wyłącznie lekką pracą w komfortowych warunkach.  Tradycyjnie, praca na campie może być ciężka i trwać wiele godzin dziennie, w warunkach właściwych dla obozu letniego (więcej informacji znajdziesz w odpowiedziach na inne pytania w niniejszym FAQ).
  • mają konfliktową osobowość, skłonną do przyjmowania postaw roszczeniowych. Nie sprzyja to budowaniu dobrych relacji z campem, a może nawet doprowadzić do utraty pracy!
  • są niesamodzielne, wymagające asysty rodziców przy załatwianiu dotyczących ich spraw.

 

Podsumowując, Camp America jest dla studentów dobrze znających język angielski, w pełni samodzielnych, uczciwych i odpowiedzialnych, entuzjastycznych, wytrwałych i sprawnych fizycznie, pozytywnie nastawionych do świata, ludzi i nowych doświadczeń. Jeśli to Ty – Camp America jest właśnie dla Ciebie!

Camp w Stanach wyraził już zgodę na mój przyjazd w kolejnym sezonie - czy pomimo tego muszę zgłosić się do konsultanta na rozmowę?
  • Jeżeli uczestniczyłeś już w programie Camp America w poprzednim roku i zaprasza Cię ten sam Camp – wystarczy, jak wypełnisz „Return Application” i dokonasz opłaty dla osób powracających.
  • Jeżeli jedziesz na nowy Camp bądź też wybierasz się na nasz program po raz pierwszy, rozmowa konsultacyjna jest obowiązkowa – niezależnie od tego, czy jest już ustalone miejsce Twojego uczestnictwa w programie.